aleksandra@psihoterapija-bajt.si
041 728 110

Bipolarna motnja

Bipolarna motnja je duševna motnja, ki smo jo včasih poznali pod imenom manična depresija. Simptomi bipolarne motnje se kažejo v nihanju razpoloženja: od ekstremne dobre volje, evforije, do hude potrtosti. Razpoloženjski vrhunci in padci se menjajo na nekaj ur, dni ali celo mesecev. Če ste gledali film ''Mr. Jones'' z Richardom Gerom v glavni vlogi, ste lahko skozi zgodbo doživljali njegove preskoke iz maničnih v depresivne faze. Žal se je zgodba tragično končala z njegovim samomorom. Problem glavnega junaka filma je bil problem vseh, ki trpijo za bipolarno motnjo: bolezen mu je odvzela možnost, da bi videl samega sebe in vedel, ali so njegova čustva in občutki pristni ali  posledica bolezni. Čeprav je filmska zgodba pokazala stanje, ki se ga navidez zlahka diagnosticira kot bipolarno motnjo, ni tako. Veliko ljudi trpi za to obliko duševne bolezni, pa tega sploh ne vedo. Oni sami, pa tudi njihova okolica zlahka dojemajo samozavest, povečan občutek lastne vrednosti, lucidne in bistre poslovne ideje kot avtentične, v resnici pa so to lahko le izrazi grandioznega razmišljanja o sebi. Tudi razdražljivost, ki je simptom manične faze, lahko razložimo kot posledico stresa in prenapornega dela v nepredvidljivem poslovnem okolju. Zato je pomembno, da se oseba najprej posveti svoji notranjosti in se nauči prepoznavati, kaj je bipolarno in potem, kaj je normalno čustvo in si simptome zapisuje. Okolica, družina in prijatelji včasih  doprinesejo k zmedenosti s svojimi pripombami o tem, kakšna se jim zdi oseba: ''Danes si pa razdražljiv!''

Bipolarna motnja se odvija v fazah, ki si medsebojno sledijo:

  • manična faza z občutki evforije in vznesenosti, razdražljivosti, impulzivnim obnašanjem (pogosto nekontroliranim nakupovanjem), povečano samozavestjo in energijo, hitrim govorjenjem, grandioznimi idejami, manjšo potrebo po spanju, zmanjšanim apetitom in težavami v koncentraciji. Pogosta je zloraba alkohola, drog in promiskuitetno obnašanje.V težji obliki lahko oseba doživlja tudi deluzije ali halucinacije.
  • Depresivna faza, v kateri ima oseba občutke brezupa in žalosti, ne more spati ali preveč spi (zjutraj ne zbere volje, da bi vstala), nima več niti energije niti interesa za stvari, ki so ji bile prej v veselje. Lahko se pridružijo tudi občutki manjvrednosti, krivde in misli o smrti. V tej fazi včasih oseba izbere samomor kot izhod iz brezupne situacije.
  • Mešana faza, ki hkrati vključuje manične in depresivne simptome, kot na primer razdražljivost,  depresivno razpoloženje, ekstremno energijo, samomorilne misli in spremembe v spanju in apetitu.

Borba z bipolarno motnjo je težka in prizadetim osebam ne da predaha. Preplavljajo jih nihajoča razpoloženja, nihajoča raven energije, težave s spanjem in stalen strah in napetost v pričakovanju novega vzpona ali padca. Je resna bolezen in včasih imamo občutek, kot da je neustavljiva sila. Vendar lahko delamo majhne korake k boljšemu, bolj kvalitetnemu življenju: poiščemo strokovno pomoč, redno jemljemo zdravila (če je to potrebno) in obiskujemo psihoterapevta, beležimo notranje občutke in čustva, simptome in vzorce bolezni, da spoznamo znake prihajajočega bipolarnega vala  ali ga  preprečimo. Pomembno je tudi, da notranje glasove, ki nas kritizirajo in nam govorijo, da smo slabi, nevredni ljubezni, da bi bilo bolje kar končati življenje, razumemo kot del bipolarne depresije in se ne ujamemo v past. Učimo se fokusirati misli v sedanjost, kar nam omogoči hitro in zdravo ukrepanje, če se nam spet pojavijo negativne misli. Lahko uporabljamo tehnike čuječnosti, ki nas uči biti prisoten tu in zdaj  - na primer osredotočenost na dihanje, opazovanje lastnih korakov, njihovega zvena, občutka, ki ga imamo, ko se noga dotakne tal... . Težave s spanjem rešujemo z vsakodnevno rutino – topla banja, meditacija, lahko branje, vsak večer ob istem času. Opazujemo sebe, svoje telesne občutke v povezavi s čustvi in mislimi, ki nam prehajajo skozi možgane. Ukvarjamo se z aktivnostmi, telovadbo, vrtnarjenjem, ki nas prisilijo vstati iz postelje ob osmih namesto opoldne... Najmočnejši in najbolj učinkovit korak  pa je, da poiščemo strokovno podporo.